Garantibestemmelser
Garantibestemmelser
Der ydes 24 måneders
reklamationsret.
Hvis der opstår fejl på batteriet indenfor garantiperioden,
og dette skyldes en fabrikations- eller materialefejl, ombyttes batteriet uden
beregning, såfremt batteriet ikke har været udsat for beskadigelser,
misligholdelse eller ekstrem hård anvendelse. Skulle det defekte batteri
på nogen måde have forårsaget skader, på bil eller andre genstande er dækning op til egen forsikring.
Henvendelse om reklamationsspørgsmål sker normalt, hvor batteriet er købt. Garantien dækker kun, hvis der foreligger en gyldig kvittering eller faktura. Vær opmærksom på, at ved ekstrem brug, f.eks. ved brug i taxaer, på lastbiler med meget el-krævende ekstraudstyr*** og ved anvendelse af et startbatteri i el-drift****, slides** batteriet hurtigere, og at dette ikke er omfattet af garantien. Overladning***** eller sulfatering* ødelægger batteriet hurtigere og er ikke omfattet af garantien.
Husk, at batteriet er at betragte som en sliddel, på lige fod med dæk, bremser o.lign.
Eksempler på fejl der beskadiger batteriet, og som ikke er omfattet af garantibestemmelserne:
Et eksempel på sulfatering.
En bil
holder ubrugt i en periode på 1-2 måneder eller længere. Batteriets
selvafladning, samt et lille, men kontinuerligt forbrug, kan aflade batteriet på
mindre end 1 måned. Ved en spænding på 12,3 V eller derunder, begynder en
sulfatering* af batteriets plader. Efter ca. 1-3 måneder er batteriet så
medtaget, at det ikke kan lades op, og batteriet er til at smide væk.
Det samme gælder batterier til fritid, havemaskiner, MC, scootere, m.fl., der bruges i sæsondrift, og derfor henstår ubrugt i en kortere eller længere periode.
Et eksempel på et batteri der slides
op.
Taxa'er er en af de værste til at slide et batteri op, på grund af
den mængde ekstra udstyr der er monteret i bilen. Når motoren slukkes, sker der
en kraftig afladning af batteriet, da ekstra udstyret stadig skal være
funktionelt. Når bilen startes igen, begynder generatoren at lade på fuld kraft,
hvilket er hårdt for batteriet. Dette kan ske flere gange om dagen, og der er
eksempler på en levetid på ca. 7-8 måneder for et batteri, hvilket er helt
normalt for batterier i den form for drift.
Motorvarmere er et andet godt
eksempel der forkorter levetiden. Der sker en delvis afladning af batteriet
stort set hver dag i vinterhalvåret, hvorefter batteriet påvirkes af en kraftig
ladning ved start. Tiden motorvarmeren kører afgør hvor meget batteriet aflades,
jo kortere tid, jo bedre er det for batteriet. Der kan med fordel monteres et
Semi Traktionsbatteri.
Ved montering af 2 batterier sammen, skal de altid være lige gamle, ellers vil det nyeste meget hurtig komme på niveau med det ældste. Garantien bortfalder hvis der monteres et nyt sammen med et gammelt.
Hvad betyder:
*Sulfatering: Pladerne "ruster". Står batteriet
for længe uden strøm, dækkes pladerne af sulfat, og batteriet kan ikke lades op.
Når man sætter en lader til, starter den med at lade det den kan, derefter
falder ladestrømmen hurtigt, og man tror batteriet er opladet, men det er det
ikke.
**Slidt op: Mange op- og
afladninger slider batteriet op. Ligesom dæk er der nogle "km" i batteriet, og
dem kan man bruge på en kortere eller længere periode.
***Ekstraudstyr: Motorvarmer, satelitudstyr,
audio-VCR udstyr, ekstra lygter, telefon, navigation, omformere, mm.
****El-drift: Når batteriet udsættes for mange
op- og afladninger. Se "Slidt op"
*****Overladning: Hvis generator eller oplader
ikke regulerer ladespændingen, overbelastes batteriet, og pladerne bliver
porøse, og batteriet slides op meget hurtigt.
Download som PDF her